Apropos NRBQ: Fortælling om Steve Ferguson 1948-2009

Steve Ferguson startede med at spille guitar som 10 årig og allerede som 13 årig fik han sin første elektriske guitar købt hos en pantelåner på afbetaling.

Naboerne var blandt andet en sort familie med 3 sønner som alle lyttede til jazz. Så Steve kom tidligt til at høre Dizzy Gillespie og Charlie Parker og blues. Senere blev det også Ike & Tina Turner, Solomon Burke, B.B. King og det første nummer Steve Ferguson (S.F.) kan huske, at han lærte var »Hideaway« i Freddie Kings version.

Disse tidlige inspirationer kom til at betyde at han blev mere optaget af improvisation end af akkorder.

Da han forlod NRBQ tog han tilbage til Louisville, og han spillede faktisk med Frank Gadler og Tom Staley i et par måneder, hvor de prøvede at fortsætte sammen, men det løb ud i sandet.

Det gjorde livet også i perioder for Steve Ferguson.

Han havde problemer med både alkohol og stoffer, hvilket han fortæller åbenhjertigt om i et langt interview i 1991, som du kan læse i sin helhed via linket.

Men spille gjorde han. Lokalt i Louisville og anledningen til interviewet er, at han netop har færdiggjort indspilninger med sit band The Midwest Creole Ensemble. Disse indspilninger så dagens lys i 1994 hvor de blev udsendt som:

»Jack salmon & Derby Sauce«
Steve Ferguson & The Midwest Creole Ensemble
Schoolkids Records SKR 1504-2

12 sange skrevet af Steve Ferguson, som synger og spiller sin utrolige guitar, som havde han aldrig bestilt andet, og det havde han jo sådan set heller ikke bortset fra de perioder, hvor misbruget tog overhånd, men han kom hele tiden tilbage.

Pladen er indspillet lokalt i Mom´s Recording Studio Louisville.

Hot Walker Blues 4:14 pladens første nummer.

En uptemposhuffle præsenterer en fin lang guitarsolo fra Steve Ferguson og lægger stilen for hvad der følger. You don´t like your Monster 6:22 et groovy funky slownummer med gode blæserriffs og klaver, mens Steve synger growlende og lettere utydeligt, hvilket er karakteristisk for hans sangstil stemmen er hans andet instrument og han nynner hummer og whiner gerne

Sangene er soul og rhythm & blues af bedste skuffe med både kor blæsere, og i

Soul Waltz 5:50 endog et kombineret stryger- blæserarrangement og en stille start med klaveret. Et soulnummer som kunne være skrevet af Dan Penn og Spooner Oldham og med et soulet kor.

Alt skrevet af Steve Ferguson, og numrene bliver spillet som var det live .

Varighed af det enkelte nummer varierer mellem 4 og 6 minutter, her er ingen hast.

Titelnummeret Jack Salmon & Derby Sauce 4:33 bliver delvist sunget på midwestcreolsk, et sprog, som han også gerne udbreder sig om, og selv om det kan være svært at forstå betydningen af ordene, så er det endnu vanskeligere at blive siddende stille, når musikken spiller.

Jack Salmon er kulmule og kan fanges i Ohiofloden, men floden er forurenet.

S.F. er stor fortaler for at floden bliver ren så man igen kan spise fisken og gøre det til endnu en attraktion Fisken serveres grillet med Derby Sauce.

Steve har kreeret sin egen hemmelige Derby Sauce og taler gerne om mad.

»Hvis jeg havde råd ville jeg kokkerere mere« fortæller han i interviewet.

Hi Di Ho 4:43 med fængende Bo Diddley rytme og Steve synger sig helt ud. nummeret slutter også pladen i en lang liveversion fra Mountain Stage

We Be Go 4:01 er endnu et nummer sunget på Midwestkreolsk og med et arrangement som sender dig til Sydafrika og Skotland på samme tid.

You Snooze You Lose 5:48 med second line trommer og violin/blæsere, klaver i front og Steve Fergusons drævende vokal og humming og en slutning som til en begravelse i New Orleans der sgu´sågar en klarinet med.

Hold nu op, hvor kunne den mand spille riffs på sin guitar, og det gør han i den grad på liveindspilningen af Hi Di Ho 9::04 akommpagneret stort set kun af publikum og sin trommeslager indtil bandet med blæsere kommer ind i en række stopkor, inden det tager fart igen.

Stilen er Soul og R&B som det lød i begyndelsen af halvfjerdserne, men spillet med sand autoritet og autensitet og sådan har det lydt på spillestederne i Louisville, Kentucky, når Steve Ferguson var på plakaten. Desværre er den ikke at finde på streamingtjenester.

Baggrunden for at pladen overhovedet blev udsendt, er en historie, som fortæller hvordan musikalske venskaber baner vej.

HAIL HAIL ROCK`N ROLL 1987 var et projekt som Keith Richards, Rolling Stones, satte i søen for at honorere sit gamle idol Chuck Berry, som han, Keith R. syntes skulle have en værdig præsentation. Joey Spampinato medvirkede som bassist i projektet, og da de var færdige med koncerter og film, var en af de ting de havde lært undervejs, at Johnnie Johnson, Chuck Berrys oprindelige pianist aldrig var blevet krediteret for noget som helst af Chuck Berry.

De besluttede derfor at indspille en plade i Johnnie Johnsons navn, Terry Adams skulle producere Joey Spampinato Tom Ardolino Al Anderson Keith Richards Eric Clapton Bruce Fowler skulle medvirke. Terry Adams kontakter sin gamle ven Steve Ferguson og inviterer ham til at deltage, hvilket han gør blandt andet med fem af sine egne kompositioner foruden at synge og spille guitar.

Det bliver til pladen Johnnie B. Bad.

Pladen vækker en del opmærksomhed da den udkommer i 1991 og Steve Ferguson får ny opmærksomhed som fører til optagelserne i 1992 der ender med at blive udsendt på det lille pladeselskab Schoolkids Records i 1993 og samme pladeselskab står også for.

Mama-U-Seapa Steve Ferguson & The Midwest Creole Ensemble  Schoolkids Records SKR 1520 1995

Pladen her ligger i direkte forlængelse af den foregående og er også optaget i det samme studie.

Pladen adskiller sig dog ved at Steve Ferguson optræder sammen med NRBQ på 3 numre.

Hey Little Brother skrevet af Terry Adams og to Piano Red numre Coo Cha og Right string baby wrong yo yo. Piano Red var en af Terry og Steves første inspirationer.

Numrene er lagt på pladen som 4,5 og 7 .

Ind imellem ligger pladens ubestridte bedste nummer Cops & Robbers 7:35, hvor Terry Adams medvirker på piano og orgel:

Dette nummer er hele pladen værd og kunne være indspillet af Dr. John, hvis ikke man vidste bedre. I det hele taget er afstanden til New orleans og VooDoo-traditionen ikke lang og Steve Fergusons jiving er beslægtet med Dr. Johns Hør blot pladens tredie nummer

Hoo Doo Lovin´ Det er tydeligt at Steve Ferguson elskede at spille steder, hvor publikum dansede eller i det mindste ikke stod stille.

Disse to plader rister fine runer for, hvilken musiker Steve Ferguson var.

Louiville Sluggers Terry Adams & Steve Ferguson Clang 2006
Den sidste plade som Steve Ferguson medvirker på inden han dør i 2009.

Her er de to gamle venner i selskab med 13 af deres ligesindede, nemlig en stor håndfuld gamle sange sammen med et par udvalgte af deres egne.

Musikken er uprætentiøs der bliver spillet af ren og skær lyst og en sådan plade har ikke en chance på det kommercielle marked.

Bassisten hedder Pete Toigo og spiller kontrabas i selskab med Tom Ardolino på trommer.

Så her møder Hank Williams, Hey Good Lookin  Thelonious Monk, Blue Monk i High Heel Sneakers, Down at Dutchess County Jail, hvor Knucklehead og Ichabod spiller Outer Space Boogie, og vi er for så vidt tilbage til Louisville 1966 hvor de to mødte hinanden.

Pladen er udsendt på CLANG Terry Adams pladeselskab, som vist blev dannet på det tidspunkt.

 

Del Indlæg: Link kopiret til clipboard!

Du vil måske også kunne lide...

Apropos NRBQ: Joey Spampinato 1948 –

Palle Mikkelborg hørt gennem "Heart to Heart

NRBQ: The Story so far …2011 - NU. Del 4