NRBQ. The story so far. Del 2: 1973-1994.

Nye læsere kan starte her

Udskiftning i bandet i 1973: Ny trommeslager
I 1973 forlod trommeslageren Tom Staley bandet. Han valgte et mere roligt liv med familien. Han flyttede i første omgang tilbage til Florida.

Han har lige siden levet af at spille trommer. I 2017 gav han et læseværdigt interview i magasinet "Not So Modern Drummer"

Tom Staley´s erstatning blev en anden Tom, nemlig Tom Ardolino, som var en stor fan af NRBQ og havde haft kontakt med især Terry Adams, da de begge var ivrige pladesamlere.

Tom Ardolino spillede trommer - i sin kælder, men havde aldrig spillet i et band.

En aften kaldte Terry Adams ham på scenen til et ekstranummer, hvor Tom Staley ikke lige var til at se. Tom Ardolino slog trommer, som om han havde været fast medlem siden bandets start, og da Tom Staley valgte at stoppe, blev trommestolen Tom Ardolinos

NRBQ All Hopped Up       Red Rooster 101 1977

I 1973 etablerede Terry Adams og Keith Spring deres eget pladeselskab Red Rooster. De fik en distributionsaftale med Rounder Records, et uafhængigt selskab etableret i 1970. Red Rooster blev NRBQs pladeselskab med få undtagelser frem til 1990, hvor Rounder overtog kataloget.

All hopped up hedder den første plade på eget selskab, og der var rigelig grund til begejstring.

Al Anderson var nu fri af sine tidligere aftaler og kunne bidrage med sine sange, hvilket han gør med åbningsnummeret Ridin`In My Car, som han selv synger, og på side 2 Help me Somebody med akustisk guitar i forgrunden. Både Joey og Terry var meget begejstrede for især Ridin´ in my Car, som faktisk også kom med på den næste plade.

Terry Adams har skrevet It Feels Good, hvor han spiller koto (japansk strengeinstrument) og synger selv. Joey Spampinato synger pladens fjerde nummer I Got a Rocket in My Pocket.

Det var en sang, som Terry Adams havde hørt en smule af, da han var 9 år gammel, og sanglinjen og groovet havde sat sig hos ham, så han eftersøgte nummeret i årevis, og det lykkedes endelig for ham at finde den  i 1974. NRBQ indspiller sangen i deres energiske version, og den bliver en af livefavoritterne fremover

En anden gammel sang på pladen er Cecilia, som er skrevet tilbage i 1926 og synges af Al, akkompagneret af The Whole Wheat Horns med sax solo af Keith Spring.

Bandet indspiller også det gamle Big Joe Turner nummer Honey Hush. Igen med Al som forsanger og et kraftigt backbeat fra Tom Ardolino, optaget med livestemning, igen en saxsolo, og Terry Adams bliver sluppet løs på klaveret.

Terry Adams har med Tom Ardolino fået en forbundsfælle i bandet, idet de begge to var pladesamlere, vel at mærke af gamle obskure plader, og flere af disse gamle sange ville i tidens løb finde vej til NRBQ's repertoire, blive tvistet en smule og komme ud enten på plade eller live.

Joey Spampinato har tre sange med Still in School og That´s allright. Den første indleder side 2 og den anden afslutter samme side, begge sange er igen gode popsange med inspiration fra tidlig Beatles og Byrds.

Doctor´s Wind er et atypisk Joey Spampinato nummer, der afslutter side 1.

Et statisk nummer med et ordløst uuuuhhh-kor.

Call him off Rogers er et af Terry Adams skæve numre, angiveligt henvendt til en hund ved navn Rogers.

Terry Adams har også skrevet Queen Talk, en jazzshuffle med clavinet, trombone og sågar en trommesolo.

Næstsidste nummer på pladen er en 41 sekunder lang udgave af titelmelodien til fjernsynsserien Bonanza, for fuld musik temaet spilles af alle, lettere offkey, meget overbevisende.

En fin debutplade på Red Rooster . Pladen er genudsendt i 2018 på Omnivore med fire ekstra numre på, som dog ikke tilføjer noget væsentligt.

NRBQ: AT YANKEE STADIUM   Mercury - SRM-1-3712  1978


Hvordan, aftalen med Mercury kom i stand, har jeg ikke kunnet finde nogen steder, men resultatet blev i lighed med tidligere, at selskabet droppede bandet igen. Denne gang blev det kun til en LP. Omslaget er et godt eksempel på bandets distance til de store stadionkoncerter.

Vi ser et tomt Yankee Stadium, hvor de fire kan skimtes på første række til venstre. Bagsiden viser dem i nærbillede. På ingen måde et imødekommende foto.

Al, Joey og Terry sidder alle med solbriller, Tom kigger til siden, Al stirrer ned med hænderne i jakkelommerne, kun Joey har antydningen af et smil i mundvigene. Smilet skyldes måske, at Joey var på hjemmebane. Han var fan af baseball holdet New York Yankees, og derfor sad de alle på netop dette stadion.

Er det et godt pladecover - Nej. Fortæller det noget om musikken - Nej

Omslagets bagside oplyser bandets fulde navn The New Rhythm and Blues Quartet. Medlemmernes navne, og hvilke instrumenter de spiller.

Bemærk, ud for Terry Adams står for første gang Hohner Clavinet, hans foretrukne mærke. Det er det fortsat, men i dag kniber det med at kunne finde reservedele til det nu udgåede instrument.

Pladen er indspillet i Bearsville Studierne november 1977
( ikke på Yankee Stadium), står der skrevet.

Opskriften er vanligt. Hovedvægten lagt på egne sange og denne gang tre versioner af andres numre. Et soulnummer fra 1966 Same Old Thing oprindelig udgivet med The Olympics, Shake Rattle and Roll fra 1954 oprindelig med Big Joe Turner og Get Rhythm fra 1959 skrevet af Johnny Cash.

Især den sidste sunget af Al Anderson får nyt liv, og det nye arrangement tiltalte såmænd også Johnny Cash, så han overtog det fremover.
Nummeret blev et favoritnummer live ikke mindst på grund af Al Andersons guitarsolo, som her er kort og god, men i årenes løb udviklede sig til ren opvisning i rock'n'roll-guitar

På vidoen er det Carlene Carter, der i sit show præsenterer i 1993

Al Anderson bidrager med sin egen It comes to me Naturally, og så er Ridin´in my Car med som sidste nummer på første udgivelsen, men ikke på de følgende versioner af pladen?
Terry Adams står for størstedelen af sangene. Green Lights, der åbner ballet skrevet sammen med Joey , That´s neat that´s nice , Ain´t no free og på side to I want you bad , Yes Yes Yes og Talk to me

Åbningsnummeret synges af Joey, og lydbilledet domineres af Terry Adams clavinet, som er en meget karakteristisk del af NRBQ-lyden. Terry Adams bruger den ofte som en elektrisk rytme og sammen med Al Andersons guitar.

I want you bad har Terry Adams skrevet sammen med Phil Crandon.Nummeret synges lead af Joey med kor fin solo af Al, masser af distortion på clavinet og er en straight rocker, som er indspillet af flere bl.a. Dave Edmunds i 1983 .

Men pladens fineste komposition er Terry Adams Yes Yes Yes.

En stille komposition for klaver med en Carla Bley-inspiret feeling, lyt til Ida fra den første plade. En kærlighedserklæring, som ufølsomt efterfølges af Al Andersons It comes to me Naturally en helt anden slags erklæring. Han hopper på alt, der bevæger sig.

Joey bidrager med to sange Just ain´t fair og I love her, She loves me, andet og tredje nummer på side et. Den sidste sang er en meget smukt akustisk præget ballede med fint legetøjsklaversolo fra Terry Adams.

NRBQ AT YANKEE STADIUM er en af de bedste NRBQ plader, der nogensinde er udsendt.

NRBQ: Kick me Hard LP  Red Rooster 102            1979

Omslaget viser et simpelt cutout af en dreng med en seddel på ryggen hvorpå der står Kick me Hard, og på bagsiden er der et sort/hvid foto af bandet med en cigaret i hånden - under billedet står der, at det er candy cigaretter - hihi slemme fyre - drengestreger. Sedlen med NRBQ er sat fast med tyggegummi

Omslaget er kreeret af Heidi Kennedy, som senere kommer til at lave flere ting for NRBQ

Pladen åbner med en lyd der kan minde om en færge der kommer i havn, og så starter festen med sangen Wacky Tobacky skrevet af Keith Spring & Terry Adams:

Wacky tobacky
It made me feel so good
Wacky tobacky
Just like you said it would

Everybody doin' it
Smokin' and a-chewin' it
They shippin' and buzzin' it
And Congress is discussin' it

Oh, listen to me
'Cause I wouldn't tell you no lie

Some folks are tryin' it
But then they're denyin' it
A scientist is testin'
But you might get arrested

Jiminy Cricket
I wouldn't tell you no lie

But now, wacky tobacky
Wacky tobacky

Oh, wacky tobacky
It made me feel so weird
Wacky tobacky
I had to shave my beard

Yeah, the old they're tryin' it
And then they're denyin' it
It's wicked and it's graded
But then it's confiscated

It's crackers to slip a rozzer
Oh, the dropsy in snide

Hey boy, wacky tobacky
Wacky tobacky
I said
Wacky tobacky
Wacky tobacky

Cha cha cha

sunget af Terry, med et dejligt hornarrangement, der lyder som om The Whole Wheat Horns har suget kraftigt i den sjove tobaksdåse. Næste nummer er skrevet og bliver sunget af Joey Don´t she look good«. Det kunne have været en Chuck berry sang.

Al Anderson har skrevet og synger It was an Accident om en ung mand, der har haft et uheld med kæresten, som han fortæller os om, mens hun er hos lægen for at blive undersøgt, og det viser sig pyha, at der ikke var sket noget.

Nummeret blev meget populært, og til koncerter kunne alle synge med på omkvædet It was an accident.

Terry synger sin egen I want to show you. Hvad han vil vise dig, får vi aldrig at vide, men Al spiller en fin solo.

Det hele er meget veloplagt og pointeløst, og bliver efterfulgt af Electric Train, som Joey synger med togfløjte kor og legetøjsklaver i et minuts tid, og så slutter side 1 med en liveindspilning af jazzklassikeren Tenderly fra 1947, hvor Terry starter på klaveret, og Keith Spring kaster sig ud i en tenorsaxofonsolo, der afslutningsvis overtages af Terry på udsyret clavinet og slut på side 1.

I 1961 indspillede Eddie Cooley and The Dimples Hot Biscuits and Sweet Marie, og den synger Al Anderson, som første nummer på side 2. Det svære valg mellem mors småkager og Søde Maries kys, og derefter kommer Terry Adams kompositionen All Night Long, som ligger meget meget tæt op af Slim Harpos »Scratch my Back«, men igen brillerer Al med en guitarsolo udover det almindelige.

Joeys andet bidrag på pladen er Chores, hvor Terry spiller mundharpe, og alle dyrene på gården for lov at bidrage.

Nummeret er en landlig udgave af Yakkety Yak, og der dømt wackytobackycountry.

Terry Adams har skrevet en R&B kærlighedssang »Don´t you know« . Al synger og plukker høns og, Terry spiller tykt orgel.
This old House« er fra 1954. Her sunget af Joey med resten af bandet som kor. Sangen er ren country, og blev iøvrigt også oversat til dansk og sunget af Raquel rastenni »Her i vores Hus« . Endnu en obskur cover følger »Things we like to do« skrevet af Bagdasarian. Manden der opfandt The Chipmonks. Den oprindelige tekst har fået et twist, men synges troskyldigt som en børnesang

Pladen slutter med en udgave af »North to Alaska« i en liveversion, hvor Terry Adams introducerer med ordene »Joey says It is time for The Box, and you all know, what that´s about«. Denne introduktion indikerer, at bandet faktisk udsendte pladen, til dem der allerede kendte orkestret.
NRBQ var i 1979 som orkester allerede mere end ti år gammelt. Den nuværende version af bandet havde eksisteret siden 1973 og turneret flittigt rundt i USA på små klubber og på universitsbarer og havde ry som et fantastisk liveband, og som sådant havde de opbygget flere rutiner en af disse var The Magic Box

Til koncerter med NRBQ blev publikum opfordret af bandet til at lægge sedler i The Magic Box. På sedlen skrev du et nummer, du kunne tænke dig at høre. Vel at mærke et hvilket som helst nummer. Ikke et fra NRBQs kendte repertoire. På et tidspunkt under koncerten blev boksen fundet frem, og et nummer blev trukket op, og derefter afspillet så godt,som det nu kunne lade sig gøre. Det var denne rutine Terry Adams referede til på pladens sidste nummer, og nummeret, der blev trukket op af kassen, var: North to Alaska.

Kick me Hard gruppens anden plade på eget selskab er ikke nogen stor plade. Den er velspillet og indeholder to tre gode sange It was an accident , Wacky Tobacky og Chores, men det er påfaldende, at der er fem coversange. De er sjældne og muntre, og det er vel grundtonen. Musik er for seriøst til, at man kan tage det alvorligt, og plader er noget, man laver ind imellem, resten af tiden spiller man koncerter rundt omkring.

NRBQ TIDDLYWINKS LP                   Red Rooster 104            1980

Tiddlywinks omslaget er lige så enkelt som det foregående. Som var det en barnetegning, igen med cut outs både på for- som bagside. Titlen refererer til et familiespil; på dansk loppespil.

Pladen åbner med en Al Anderson sang »Feel you around me« sunget af Terry Adams med en let jazzet tresserfeeling, en sød kærligheds sang. Sparsomt orkestreret.

Næste nummer »Me and The Boys« skrevet af Terry Adams sunget af Joey, med fuldt kor på omkvædet elektrisk guitar og clavinet, garagerock feeling og pladens single. Nummeret blev allerede i 1982 indspillet af Dave Edmunds, og Bonnie Raitt havde nummeret med på sin Green Lights plade.

I modsætning til den forrige plade er der kun en cover på Tiddlywinks, nemlig Music goes round and around fra 1936, og gjort populær af Louis Prima i halvtredserne, her sunget af Al Anderson.

Beverly er den første Joey Spampinato sang, efterfulgt af That I get back home begge sunget af Joey og med tydelig inspiration fra The Beatles.

That I get back home spiller Al en kort fin solo.

Sidste nummer på side 1 er det mest interessante »Roll Call« skrevet og sunget af Terry Adams. Nummeret starter med Terrys stemme og klaver »Please raise your Hand, when your name is called / try to understand why I am calling at all / everybody knows we all got to go / some folks they go early and some they go to sleep« og så kommer omkvædet eller bridgen om du vil  hvor klaveret understøttes af horn og trommer « are you here« og andet vers »Brenda she got pregnant / early in the fall / and Johnny got suspended for punching Mr. Paul / Jeffrey has been gone for nearly five years / and Buddy I can´t tell ya / he just disappeared «verset sunget med en stemme som kunne være Randy Newman på en god dag og selv omkvædskaldet »are you here« siges med melankoli. Lyt selv

En fremragende sang, som går fra det universelle til det nære og tilbage igen.

Side to åbner med Want you to feel good too Terry Adams på honky Tonk piano og en tæt rytmegruppe, der fører til en af Al Andersons frenetiske soloer og tilbage igen . Et af de numre NRBQ ofte spillede live, og hvor soloerne fra Al og Terry udviklede sig over tid, og The Whole Wheat Horns falder ind med drive i slutningen.

Næste sang, Al Anderson synger sin egen »Never take the place of you«, som Dave Edmunds indspillede på sin »Closer to The Flame« plade, og som også findes i en version med Los Lobos på NRBQ hyldestpladen The Q-people A tribute to NRBQ fra 2004.

»You can´t hide« er den sidste af Joey Spampinatos bidrag på pladen. En rocker, når det er Joey Spampinato, så er der altid et engelsk præg over sangene. Denne kunne være spillet af Rockpile. Joey synger Terry Adams sang »Definition of Love« en enkel popsang, og Terry Adams har også skrevet det sidste nummer Hobbies. En ordløs sang ahh aahh ahh synges der, og klaver og saxofon spiller lidt jazz solo ... i slutningen ændres klangen på ahhh til det værre.

Tiddlywinks er en langt mere helstøbt plade en sin forgænger. Alene det faktum at 11 af de 12 sange er egne kompositioner. Pladen er indspillet i Bearsville Studierne, og lyden er enkel og klar på produktionen. Kun på »Me and The Boys« er der lagt en tydelig effekt.
Terry Adams bidrog med 5 sange , Joey Spampinato med 3 og Al Anderson havde 2 sange med.

Pladen var som sagt indspillet i Bearsville Studierne, og Tom Mark var engineer. Han havde samarbejdet med NRBQ siden All Hopped Up var med omkring Yankee Stadium og fulgte faktisk bandet indtil deres plade med Skeeter Davis i 1985. Jeg fandt et interview med ham fra Juli/august2015 i Magasinet Tape Op, men kunne kun læse indledningen. Fortsat læsning krævede, at man købte det pågældende eksemplar af magasinet, og det er svært, selv om det er digitalt.

Anyway, Bearsville Studierne passede godt til NRBQ indtil videre, og de havde som sagt indspillet der flere gange.

NRBQ GROOVES IN ORBIT                Bearsville  1-23817        1983

Albert Grossman flyttede allerede i 1964 til Woodstock og i 1969 etablerede han Bearsville Studierne, oprindeligt tænkt til The Band, men blev hurtigt brugt af andre, og i forlængelse af studierne oprettede A. Grossman pladeselskabet Bearsville i 1970.

Endnu en gang lykkedes det for NRBQ at lande en pladekontakt. Denne gang med Bearsville, som godt nok ikke var et af de største pladeselskaber, men de havde eksisteret i en årrække og havde distributionsaftale med giganten Warner. Aftalen lød på to plader.

Omslaget er kreeret af Heidi Kennedy og igen er der brugt cut outs, alle fire svæver rundt på forsiden på en orange baggrund med titlen centralt placeret, uhøjtideligt og farverigt. Bagsiden en stiliseret grammofonplade hvor teksten ligger rundt som rillerne (grooves) i en plade.

Indholdet på pladen er som på de foregående, en skønsom blanding af egne og covers af ukendte sange.

Pladen indledes med T.Adams kompositionen Smackeroo Et uptemponummer newwavestyle ingen solo, men kollektiv klang, hvor en marimba høres i lydbilledet, og en meningsløs tekst med omkvædet»baby don´t you hear me comin dadada« . Joey synger Rain at The Drive in en melodiøs sød sang om regnvejr og Drive In biografer, og derefter synger han sin egen »How can I make you love me«, hvor titlen er omkvæd, og pladens første solo går til Terry på lyst klaver. Terry synger sin egen

When things were cheap Et rocknummer som Bob Seger kunne have sunget og en atypisk T.Adams tekst. En sang til magthaverne «be careful with this precious human cargo, there is a thin line between the beauty and the beast, and it´s got you to say the least« .Nummeret efterfølges af en liveindspilning,«Daddy-O«høj stemning, mexikansk inspireret polka med kor og crashbækken, sunget af Al Anderson og slut på side 1

Side 2 åbner med Als countryguitar og han synger »12 bar blues«, som er skrevet af Jack Butwell, som en hyldest til netop 12 takters blues, og i sangen tælles takterne 1 2 3 o.s.v.

Sangen havde Terry Adams hørt i Florida, og det var en af de sange, som han var faldet for og tænkt, at den kan vi få noget stort ud af. Jack Butwell døde desværre inden Grooves in Orbit blev udsendt.

Al synger også »A girl like tha skrevet af Terry Adams. En bittersød popsang, som igen har new wave karakter. Jeg kom faktisk til at tænke på Clive Gregson og gruppen Any Trouble.

Joey synger »My girlfriend´s pretty« en terry Adams ballede med lidt marimba og en let samba feeling , og Joey fortsætter pigesporet med sin egen »I like that Girl« med ragtime horn og John Sebastian gæster på dobro.

»Get Rhythm« indspillede NRBQ i 1978 på Yankee Stadium pladen, men den tåler endnu en tur rundt i manegen, og denne version er klart bedre end forgængeren. Genindspilningen viser, hvor sammenspillet kvartetten er blevet på de fem år, der er gået,

og så slutter pladen med Terry Adams som synger »Hit the Hay« en sang om at være træt og gå til ro. Koret synger oplagt omkvædet »Hit The Hay« , mens der sådan set ikke sker en bjælde undervejs, John Sebastian medvirker på banjo.

Alt i alt en typisk NRBQ plade Terry Adams har dog hele 6 sange med, Joey Spampinato bidrager med 2 sange. En genindspilning af Johnny Cash Get Rhythm, en ukendt cover af Daddy-O skrevet af Santos?? og så 12 bar Blues af J. Butwell.

Albert Grossman versus NRBQ

Ikke den bedste NRBQ plade, men dog god nok til at Warner Brothers var interesseret i at overtage pladen og udsende den. Dog havde de en betingelse. Sangen 12 bar Blues skulle ikke med. De mente, at det var en dum sang. NRBQ var uenige og ville ikke fjerne sangen fra pladen, og så blev der ikke noget ud af den handel. Dette gjorde Albert Grossman så vred, at han nægtede NRBQ adgang til studierne. De fik ikke lov at indspille mere, og han låste dem, ved ikke at ville ophæve kontrakten, så de kunne nu ikke gå andre steder hen og indspille nyt materiale.

NRBQ performs:  Tapdancin´Bats    Red Rooster 107              1983

Tapdancin´Bats kommer samme år som Grooves in Orbit og er en compilation plade. Indspilningerne dækker perioden 1972 - 82 . Der er altså ikke tale om nye indspilninger, så forbuddet overtrædes ikke, men samtidig viser det sig, at det virkelig var en god ide at etablere eget pladeselskab.

Pladen åbner med sangen Captain Lou skrevet af Al Anderson og Terry Adams og sunget af Joey Spampinato med »hjælp« af Captain Lou Albano. Lou Albano var professionel wrestler og var i en periode manager for NRBQ. Han lavede bl.a. en TV reklame for pladen Tiddlywinks i 1980.

Reklamen var en parodi på den tids Tv-reklamer for klassisk musik. Den blev bandlyst hos de fleste TV-stationer, men kan ses her:

Joey synger sin I don´t think of....« Al spiller en fin solo.

»You got it« åbner med clavinet og Al synger Terry Adams har skrevet, så der følger en let dæmpet saxsolo efterfulgt af clavinet og guitaren tager over næsten umærkeligt og så følger en af de sædvanlige »ukendte« covers »Rats in my Room«, som stammer tilbage fra 1950erne. Indspillet i 1952 af Leona Anderson, og kan findes på youtube i en dramatisk fremførelse. Her er den munter swingjazz med Joeys stemme i forgrunden og Terrys klaver, der løber rundt som en anden rotte i det høje register. »Big Goodbyes« er en af Terry Adams klagesange sunget med påtaget smerte og et gennemgående catchy/enerverende riff på clavinettet, Terry spiller også en relativ lang mundharpesolo »big goodbyes, you know, don´t come so easy.

side 1 slutter med »Tex« skrevet af Joey og Al. Nummeret indledes med at melodien fløjtes og derefter spilles på klaveret og slut.

Side 2 indledes Spampinato nummeret »Trouble at The Henhouse« fra 1972 altså tilbage til »Scraps« Et skævt instrumentalnummer med lidt høns der kagler »Ain´t it allright« stammer også tilbage fra den tid, men det er en anden indspilning end den, der er på Scraps, og det er Al Anderson, der spiller guitarsoloen.

Terry Adams synger sin »Pretty Thing« klaverbaseret kærlighedssang med Al's country guitar

En af de sjældne Don Adams sange »Dry up and Blow away« country pastiche. Han synger selv

»sometimes I wish I dry up and then I blow away« og stemningen fastholdes med Terry, som synger sin »The Dough got low«  Minder om en music hall sang fra dengang bedstefar var dreng. Pladen slutter med en fælleskomposition, eller skal vi hellere sige fri jam med titlen »Tapdancin Bats« En af de NRBQ sange som får min hustru til at forlade rummet, og nummeret slutter brat .

Joey Spampinato & Terry Adams har kreeret omslaget bagsiden er krediteret P.Fraser. De simple tegninger og Cut out teknikken fastholdes og umiddelbart tænker man ikke på at pladen er sammensat af numre, der spænder over en tiårig periode. Det er heller ikke oplyst nogen steder på pladen.

NRBQ & Captain Lou Albano »Lou and The Q«   1985    Red Rooster 109

NRBQ Christmas Wish                                                 1986   Rounder Records

Pladen Lou and The Q underbygger samarbejdet mellem Lou Albano. Pladen består af nogle lydklip klip fra Lou Albanos annonceringer af bandet i radio og på TV og resten af pladen er fra en liveoptræden bl. a. en live version af It was an accident og Me and The Boys, men det bedste der er at sige om pladen er faktisk omslaget med sjove billeder af Lou Albano og NRBQ,

Året efter kom julepladen, som oprindelig kom i 1978 som en E.P.og her blev udvidet med lidt flere numre. Det er unægtelig en juleplade og den bliver altid spillet når sig tiden nærmer. NRBQs juleplade kom i en De Luxe Edition i 2007 med 19 numre som dækker julen fra 1969 - 1999.

SKEETER DAVIS & NRBQ  She sings, they play    1985 Rounder Records

Et sidespring var pladen med Skeeter Davis. Født i 1931 som  Mary Frances Penick, men bedstefar gav hende kælenavnet Skeeter (moskito), fordi hun fløj rundt som barn.

Terry Adams (igen) havde som barn hørt Skeeter og hendes søster The Davis Sisters, og da han tilfældigt stødte på hende, fortalte han at han var stor fan og hun var overrasket over at han kunne huske, lang historie kort, de blev enige om at lave en plade sammen.

Pladen blev faktisk indspillet allerede i 1982, men kom altså først ud i 1985. Terry havde skrevet »Things to you« første nummer på pladen. En Steve Ferguson komposition kom også med »You don´t know what you got til you lose it« og Joey Spampinato skrev Roses on my shoulder sammen med Skeeter Davis og »I can´t stop loving you now«, hvilket han da heller ikke gjorde. Joey og Skeeter blev gift i 1987, og det holdt helt til 1996.

Her er et interview fra 1987, hvis du vil lære Skeeter Davis bedre at kende.
Pladen kan findes på Spotify.
Den blev rost i country kredse og vandt en grammy. Så et succesfyldt sidetrack.

»God Bless Us All«                            1987                                  Rounder

I 1986 døde Albert Grossman, og NRBQ blev løst fra den kontrakt som siden 1983 havde forhindret dem i at indspille nyt materiale.

Som en naturlig forlængelse af, hvad de havde gjort hele tiden nemlig kørt landet tyndt og spillet koncerter, udgav de en live-lp »God Bless us all« optaget fra en koncert i Rhode Island at Lupo´s Heartbreak Hotel. Pladen åbner med Al Anderson »Crazy like a Fox«

- fuld fart frem efterfulgt af den dummeste præsentationssang »Here comes Terry«sunget af Joey Spampinato, som har skrevet og synger den næste »Every boy and every girl«. Den første cover er »Sitting in the Park« af Billy Stewart i 1965 og sunget af Al Anderson med blue eyed soulfeeling og fint kor.

»She got The House« egentlig en Fats Waller komposition men Terry Adams har givet den nyt liv og tekst (musikeks.)og vi får også en version af Me and The Boys og den famøse »12 Bar Blues« og titelnummeret God Bless us all:

En sang der stammer tilbage fra 1953 og er ganske forfærdelig. En godnatsang oprindelig sunget af et barn ved sengekanten sammen med mor, men her fremført af Joey Spampinato, Al Anderson agerer far, og efter denne følsomme sang kommer Get Rhythm

Extranumre Shake Rattle & Roll med Terry klaver Joey& Tom tight bas og tromme , to the bone og trombone to tre fire fem kor orgel og publikum kor og det hele munder ud i fællessang - I gotta go baby so it aint gonna be like that«

Diggin´Uncle Q                                     1988             Rounder

Året efter kom så den anden Live plade, og i direkte forlængelse af den foregående.

Hele side 2 er optaget samme sted som den første plade. Lyden er dog væsentlig bedre på Diggin´Uncle Q , det virker som om lyden er taget direkte fra pulten, og publikum fylder ikke på samme måde:

Side 2 1. You´re So Beautiful / 2. I got A Rocket In My Pocket / 3. Macho Maria / 4. Some Kind Of Blues / 5. Trouble At The Henhouse / 6. Scarlet Ribbons

Recorded at Lupo's Heartbreak Hotel, Providence, RI, April 17-18, 1987.
Gæst på sax og harmonica er Jim Hochanadel

»God Bless Us All« virker det, som om vi rigtig skal høre, hvor sjovt det er at gå til en NRBQ koncert, og når man har fanget den, så bliver det trættende i længden at skulle høre kommentarer og fællessang.
Begge plader er genudgivet, og der er blevet tilføjet flere numre. Dog ingen der rykker ved det oprindelige billede.
De to liveplader indeholder forskellige numre, der er ingen gengangere. Når NRBQ gik på scenen, var der ingen given sætliste, og den ene aften var forskellig for den næste, kun et par numre ville gå igen.

Terry Adams var den der kaldte numrene, og alle var på - et splitsekund, og så spillede musikken - ind imellem dukkede der numre op fra The Magic Box, som ingen kunne forudse, så hver aften var lige så overraskende for musikerne, som for publikum. Hvis en af de andre i bandet fik en ide til et nummer, så var det blot at kalde det ud, og så blev det spillet.

Krævende for alle at være i den grad på, aften efter aften og stort set onenighters. Så ind i bussen og videre til næste gig

- og det begyndte at tage på kræfterne, især Al Anderson havde problemer med helbredet. Men bussen kørte videre.

Wild Weekend                                                            1989 Virgin

Tyve år efter den første pladekontrakt med et stort selskab, stod de der igen. Denne gang med Virgin, og det kan høres på produktionen, at vi er nået til 1989, men kvaliteten af sangene er ikke høj. Al Anderson har »Little Floater« , Joey bidrager med »If I don´t have you« og hans bedste bud er sidste nummer på pladen »Like A Locomotive«.

Los Angeles Times 27. dec. 1990 .......Interview med Joey Spampinato:

“Things get better for us all the time. It’s hard to sit around and complain about stuff,” said Spampinato, who has been singing and playing bass in NRBQ for virtually all his adult life. “Every band wants to have a hit record. If they say they don’t, they’re lying. You always shoot for that. But we’ve been around for how many years, and we’re still going.”

Joey fortæller, at de er klar til at indspille deres anden plade for Virgin

»Life with NRBQ means life on the road--the lot of any band, that hopes to make a living without the benefit of hit records. Spampinato, who lives in Nashville because his wife, singer Skeeter Davis, is a regular on the Grand Ole Opry (the other NRBQ members are scattered in various states in the Northeast, the band’s longtime base), estimated that NRBQ will have played 150 to 200 shows this year.

R.E.M havde haft NRBQ som support på deres tur, og medlemmerne af R.E.M. var totalt overvældet over NRBQ´s musikalske formåen og deres enorme repertoire, men R.E.M.´s publikum var lidt langt fra, at kunne sætte pris på bandet.

Bonnie Raitt, som var en god ven, og tidligt havde indspillet nogle af deres numre, havde fået et stort hit med pladen »In The Nick of Time« . Al Anderson har senere fortalt, at han blev noget overrasket, da de kom til Californien og skulle hænge ud med Bonnie Raitt, som var »One of The Boys« ,og hvis kæreste altid kunne skaffe alle former for drugs, og opdagede, at Bonnie Raitts omklædningsrum var omdannet til et motionsrum, og Bonnie Raitt var kommet i god form.

Al Anderson fortalte, at det desværre varede noget længere, inden han kom på samme ide, men han nærmede sig vejs ende med bandet.

Honest Dollar                                       1992             Rykodisc

Der kom ikke flere plader med NRBQ på Virgin. Endnu en enkelt plade på et stort selskab  - og farvel og tak. Tilbage på vejen endnu et år med små 200 shows og sove i bussen. Så det blev endnu en Liveplade, og denne gang for Rykodisc, og derfor en CD .

Rykodisc havde etableret sig som det første selskab, der udelukkende udsendte musik på Cd. Pladen blev introduceret, som den første i en række af liveplader med NRBQ, men de andre kom ikke. Til gengæld er der sidenhen kommet nogle fremragende arkivplader, men derom i senere afsnit

Så hvad får vi; 17 numre. Sammensat fra 12 forskellige steder over en periode på ti år fra 1981 - 91 med hovedvægten lagt på perioden 1986/88.. Alt indspillet på 2-spor og produceret af Terry Adams Der dukker et par gæster op, John Sebastian spiller mundharpe på sin egen »Amy´s Theme« , Jim«Bob«Hoke gæster på sax, det samme gør Klem Klimek og Gary Windo og Roswell Rudd på trombone.

På denne plade kan man altså høre et udvalg af numre fra shows over en tiårig periode, og det er sandsynligt, at det er Terry Adams, som har udvalgt numrene. Optaget, som det er på 2spor, så er lydkvaliteten ikke den bedste, især Tom Ardolinos trommespil ligger svagt i lydbilledet, men Al Andersons guitar ligger godt fremme, og hans guitarspil er aldrig kedeligt.

Indspilningen er ikke tilgængelig på Spotify!!

PEKK-A-BOO THE BEST OF NRBQ 1969 - 1989    RHINO

         

I 1990 havde Rhino udsendt Peek-A-Boo The Best of NRBQ 1969 - 1989, som en dobbelt Cd indeholdende 35 numre fra hele perioden.

En fremragende introduktion til bandets første 20 år, som desværre ikke ligger på streaming, men Rhino havde i 1993 stiftet selskabet Forward, som skulle tage sig af nyudgivelser, og det blev til endnu en udgivelse fra NRBQ;

Message for The Mess Age Forward 1994

Det blev også den sidste med Al Anderson. Han stoppede af helbredsmæssige årsager og koncentrerede sig om sangskrivning.

Pladen blev delvist indspillet i Bearsville Studierne og desuden i Nevessa Studierne i Woodstock, så bandet var på hjemmebane. 1 -2-3 4 og »Over your Head« skrevet af Adams/Spampinato sunget af Terry med elektrisk guitarsolo af Al, og Joey overtager sangen i B-stykket.

Al's country feeling fornægter sig ikke på »A little bit of Bad« En sang, som kunne minde om John Hiatt, men er skrevet og sunget af Al Anderson komplet med twang på guitaren, og han har også skrevet »Nothing wrong with me« og den smukke »A better word for love, som han havde skrevet sammen med Gary Nicholson. En sang, der året før var indspillet af gruppen Alabama, og som Dave Edmunds også indspillede.

Joey synger »Advice for Teenagers« skrevet i fælleskab med T. Adams.
Hov, er medlemmerne af NRBQ blevet voksne ??
I en alder af 44 begynder de at skrive gode råd til teenagere.

Åh, gudskelov nu kommer Terry Adams med »Girl Scout Cookies« Om de små spejderpigers forskellige småkager, som de går rundt og sælger på villavejene, og pladen slutter med »Everybody´s Smokin`« også skrevet af Adams/Spampinato. Sunget af Terry og med en Celestesolo indlagt.

Terry Adams har skrevet »Spampinato« en af de typiske Terry Adams, livet er skørt, alvorlig talt, SERIØST En tekst og en jam, og måske et kig ind i fremtiden hvor antallet af Spampinatoer blev fordoblet i bandet. Joeys lillebror Johnny Spampinato spiller trumpet på »Spampinato«, og lillebror bliver den nye guitarist efter Al Anderson.

Og sådan slutter dette afsnit. Al Anderson går - NRBQ består.

Del Indlæg: Link kopiret til clipboard!

Du vil måske også kunne lide...

Sidste mand lukker og slukker – John Mayall er død

Apropos NRBQ: Joey Spampinato 1948 –

Palle Mikkelborg hørt gennem "Heart to Heart