Apropos NRBQ: Terry Adams

I 1995 udsendte Terry Adams sin første solo plade ”terrible” . Pladen blev udgivet på ”New World Records”.  I 1995 havde Terry Adams ikke sit eget pladeselskab, og der har ikke været mange selskaber, der har været interesseret i at udgive en ren jazzplade.

Pladen indeholder en informativ booklet med noter skrevet af Peter Keepnews, ikke et tilfældigt valg, Peter Keepnews var en stor kender af Thelonious Monks musik.
Noterne starter med ”This is the first Terry Adams album in the history of the universe” og det fremgår af noterne, at det var Arthur Moorhead fra New World Records, som opfordrede Terry Adams til at lave en soloplade,

New World Records gav Terry Adams frie hænder og finansierede projektet. Der var kun to betingelser, alle kompositioner skulle være originale, og Terry Adams kompositionen ”yes,yes,yes” , fra 1977 skulle med på pladen i en instrumental version.
Pladen indeholder 12 kompositioner alle skrevet af Terry Adams, og alle instrumentalnumre på nær ”These Blues”.

Terry Adams valgte Greg Cohen, bas og Bobby Previte, trommer, som medspillere på ”Yes,yes, yes”. Terry Adams havde spillet med de to i Robert Altmann filmen ”Short Cuts”, hvor de er medlemmer i bandet, der backer Annie Ross. Greg Cohen og Bobby Previte  spiller med på flere af pladens numre.
En anden estimeret gæst er Roswell Rudd, trombone, som Terry Adams havde mødt tilbage i 1977, da de begge var medlemmer i Carla Bley´s band (kan høres på Carla Bley Band European Tour ECM/WATT 23108).

Andre gæster på pladen er to tidligere medlemmer fra Sun Ra Archestra, Noel Scott og Marshall Allen, og Terry Adams har også skrevet et nummer dedikeret til Sun Ra ”Le Sony´r”.
Men på flere af numrene medvirker de tre andre fra NRBQ. Som Terry Adams siger det i noterne: " Da jeg fik muligheden for at lave en soloplade og kunne vælge hvem som helst, gik det op for mig, at dem, jeg spiller med til daglig, er de bedste".

Der er andre gæster med på pladen, og det er udførligt redegjort ud for hvert nummer. Indspilningerne fandt sted på 4 dage i januar 1995 i Woodstock.

Der er ingen tvivl om, at dette genremæssigt må betegnes som en jazzplade, og mange af numrene har klart post-bop karakter. Umiddelbart vil man ikke gætte NRBQ, men der forekommer undervejs en række afvigelser, som flytter pladen væk fra jazzhovedvejen.

TEN BY TWO Terry Adams + Marshall Allen       2005               Edisun 22

Optagelserne til denne plade stammer fra 2 koncerter, henholdsvis Toronto Downtownjazz Festival 27. juni 1997 og Brooklyn Museum 18. august 1996.

De to musikere improviserer over en række jazz standarder ”Prelude to a Kiss” ”Cocktails for Two” “Blue Skies” ,I got it bad and that ain´t good” En version af “Raindrops keep falling on my Head”. Thelonious Monks “Friday The 13.th” og “Interstellar low ways” af Sun Ra. Derudover spiller de 3 Terry Adams kompositioner ”Wrong Casket” , Hey Little Brother” og ”Evil Art”.

Pladen er udsendt på Terry Adams label Edisun og henvender sig til et publikum, som ikke blot kan lide jazz, men i særdeleshed kan lide improvisationsmusik med løse kanter.

Terry Adams spiller foruden klaver også DX7, en digital synthesizer, som Yamaha producerede fra 1983 – 89, og som Terry Adams bruger meget effektfuldt på Irving Berlins ””Blue Skies”.
I samspillet er det Terry Adams der er ankermand og dermed fremstår meget roligere, end vi er vant til at høre ham.
Til gengæld kommer Marshall Allen ud i alle kanter af sin saxofon, og nogle gange også ud over kanten.

Især “Hey Little Brother” har jeg en fornemmelse af at have hørt før, får mig til at tænke på New Orleans og tidlig Allen Toussaint, i en let fordrejet udgave.

Louisville Sluggers    Terry Adams & Steve Ferguson    2006 CLANG 501

Louisville Sluggers sammen med Steve Ferguson udkom i 2006, som den første plade på Terry Adams nye pladeselskab.
Det nye label er ikke blot et ord, men et logo, hvor billedet af en klokke, erstatter bogstavet A  i ordet CLANG!
Den plade er nærmere omtalt i indlægget om Steve Ferguson, pladen bliver genudgivet i maj måned med bonustracks.

Jeg regner dog denne plade mere som en Steve Ferguson udgivelse end som en Terry Adams plade, selv om pladen ikke ville have set dagens lys hvis ikke det var for Terry Adams. I øvrigt er der kun en enkelt Terry Adams komposition på pladen. Det er vel på sin plads at kalde ”Ten by Two” og ”Louisville Sluggers” for duo plader, mere end egentlige soloplader, men så kommer:

TERRY ADAMS             rhythm spell                    2007            Clang! 503

Pladen åbner medHoward Hughes”En sang hvor teksten lyder ”Howard Hughes, Larry Fine, thank you” Åhh, at kunne synge dette, og ikke ”How are you? Very fine, thank you”, og husk nu Larry Fine er navnet på den skuespiller, som var en af The Three Stooges. The Stooges dukker op igen på pladens 9. nummer ”A girl who loves The Stooges”, hvor Terry Adams ønsker at finde en kæreste, der kan lide The Stooges, hvilket ikke er særlig sandsynligt.
Så følger ”Never before, Never again” en popsang med omkvæd ”bam bam bambam”, og så starter 3. nummer med linien “I been told by the young and old, that the streets of gold are lined with Heaven”, et lille tvist, en simpel ombytning af to ord, og meningen ændres.
Someday-(someday) Nature´s gonna pay you back-(pay you back) Veloplagt med håndklap, og så er vi nået til titelsangen ”Rhythm Spell”, et clavinet groove starter, og så skal der stavesR-H-Y-T-H-M  - get under the spell of -  Rhythm………..

Hvad er det, der sker – er det en ny NRBQ plade – nej, angiveligt er det en Terry Adams plade.

Med sig har han på trommer Tom Ardolino; T- Bone Wolk på bass, guitars, mandolin og nogle få gæster på et par af de 14 numre. Alle skrevet af Terry Adams.

En 8 siders booklet er med, og på side 2 finder man et personligt udsagn fra Terry Adams, oversat herunder:

"Jeg elsker at spille musik. Hvis du dukker op for at høre mig, så vil jeg spille ekstra godt for dig. Nogle aftener spiller jeg, som var det min sidste. Andre gange føler jeg, at det er endnu en aften i et liv, der har været magisk fra starten. Jeg er blevet velsignet. Jeg har spillet med fremragende musikere hele mit liv. Jeg bringer det bedste frem i dem og de i mig.
Jeg ønsker, at denne plade skal betyde noget i dit liv. Så mange mennesker har i dag glemt, hvordan man lytter. Det er, fordi de er omgivet af det, hele tiden…. reklamer……baggrundsmusik i forretninger….endda forudindspillet musik, som du bliver udsat for, mens du venter på et band, du har betalt for at se.
For mig er musik en særlig begivenhed. Jeg venter på de øjeblikke, enten for at spille eller at lytte. At lave denne plade var en særlig begivenhed.
Jeg vidste, at det ville være det, endnu før jeg indspillede den, og jeg ved det nu"

Pladen fortsætter med ”One Shoe” En kærligheds erklæring, som må være svær at modtage ”uden dig går jeg rundt med kun en sko” og arrangementet, er en skærende synthesizerlyd lidt off key . To minutter og 5 sekunders uforglemmelighed:

Umbrella umbrella umbrella umbrella, can you tell me why
Umbrella umbrella umbrella umbrella,you never keep me dry

Sangen hedder ”Umbrella”, Det er en bebrejdelse til paraplyen, og bliver sunget af Jake Jacobs.
En god gammel ven, som ofte har optrådt sammen med NRBQ og også været med til at skrive sammen med både Terry Adams og Joey Spampinato.
Sangen her er leveret komplet med doo wop kor, The Umbrella Singers, i et halvtredser-arrangement.
Også på det næste nummer ”What a Mess”medvirker The Umbrella Singers, og lead vokalen lyder, som om en af de vrede ”kvinder” fra Monty Python skælder ud.

”A girl who loves The Stooges” Tom Ardolinos Bo Diddley trommer danner bund for en Wurtlitzer solo, og igen synger koret blidt.
”1400 miles” om at tomle 3 til 4 dage for at nå frem til den eneste ene.
”Give Pancho a little Kiss” er et stykke mexikansk inspireret muzak, når det er værst, og efter et sejt ”Fake Hug” er vi pludselig ”Outta Here” med et groove og talk ”IknowyouknowIknowyouknow”

14 nye numre fra Terry Adams. En plade der lyder som NRBQ, når de var bedst.
Alle numre er korte, og der spilles enkelt og veloplagt. Ikke mindst er det dejligt at genhøre Tom Ardolinos trommespil.

Terry Adams                    Love Letter to Andromedea             2008  CLANG!

Hal Willner står som Executive Producer på denne plade, som er en optagelse af en koncert den 15. januar 2008, og som sædvanlig har han haft en finger med i spillet, eller rettere sat det hele i scene.
Hal Willner (omtalt i forbindelse med vores beskrivelse af The Harry Smith project) var af John Zorn blevet bedt om at kuratere, en måned på spillestedet The Stone.
Han henvendte sig til Terry Adams og foreslog, at Terry Adams skulle optræde en aften hver uge i forskellige sammenhænge.
Terry Adams sagde, at han kunne tænke sig at optræde en aften med et præpareret klaver, vel at mærke præpareret identisk med et, som John Cage havde brugt. Terry Adams havde som ung oplevet John Cage og havde siden haft lyst til at prøve at spille på et præpareret klaver.

Hal Willner har forbindelserne i orden, så han fik Nurit Tilles, som selv er pianist og har beskæftiget sig med den mere eksperimenterende del af den klassiske musik til at præparere klubbens Yamaha klaver.
Et præpareret klaver er et klaver, der har fået sin lyd ændret ved, at der placeres ting mellem eller på strengene eller på hamrene. John Cage skrev for præpareret klaver og en af Terry Adams kompositioner på pladen hedder ”Out of the cage”

Terry Adams spiller 6 kompositioner på præpareret klaver. Melodien forsvinder som element, og det kommer derfor til at dreje sig om klang/klange og pause.
Et godt eksempel på dette kan opleves ved at lytte til pladens sidste nummer ”yes,yes,yes”, som er uigenkendelig fra de tidligere versioner, senest instrumentalversionen på ”terrible”.

Det andet instrument, der anvendes ved koncerten, et Celeste, er egentlig et klokkespil formet som et lille opretstående klaver, og Terry Adams har komponeret pladens titelnummer til dette instrument, som klangligt minder om lyden i de gamle spilledåser.
Foruden titelnummeret spiller Terry Adams en Thelonious Monk komposition ”Pannonica”. På den originale indspilning spiller Thelonious Monk både klaver og celeste.

Det sidste nummer, som Terry Adams spiller på Celeste,  hedder ”If I had a dream” Det er en sang udsendt i 1968 af duoen ”Bunky & Jake”:

I sandhed en Terry Adams soloplade, Peter Keepnews skrev i noterne til den første Terry Adams plade, at dette er den første Terry Adams plade i universets historie, og jeg postulerer nu, at ingen andre end Terry Adams kan lave en plade, hvor Adams, Monk , Cage & Bunky & Jake figurerer.

Terry Adams                   Holy Tweet                       2009 CLANG

Besætningen på denne plade er foruden Terry Adams, Tom Ardolino på trommer og Scott Ligon, vocal, guitar, bas og orgel.
Scott Ligon er født i 1970 og har spillet musik hele sit liv. foruden de ovennævnte instrumenter spiller han akkordeon, harmonika, tenor sax, vibrafon, trommer og lidt banjo. Han har en storebror Chris Ligon, som er 12 år ældre, også musiker.
Storebror introducerede Scott til NRBQ, da Scott var 16 år, og han var chokeret, hvorfor havde han aldrig hørt om det band før??  Fra da af var han fan.
Hans band The Flat Five spillede som opvarmning for Terry Adams, Steve Ferguson og Tom Ardolino, og derigennem kom han i kontakt med Terry Adams. Faktisk havde han selv sørget for at komme til at spille opvarmning, da han kendte stedet og bookeren.

Noget tid efter blev han kontaktet af Terry Adams, og inviteret på besøg, hvor de snakkede en masse musik, men uden at spille.
Scott Ligon var overrasket, men havde samtidig altid haft en følelse af, at han en dag ville komme til at spille i NRBQ.
I første omgang blev han inviteret til at være med på indspilningen af ”Holy Tweet”
Igen skriver Terry Adams en programerklæring inde på coveret:

”When the world is quiet
but you still feel the beat
When you can hear a song
in a car horn beep
And if you´re loving that song
and even the bread you eat
just say the magic words
HOLY TWEET

og igen står man tilbage med en fornemmelse af undren.
Hvad er det lige han mener? og hvad er det lige han har gang i ?

Ja, denne gang er det en popplade med 11 numre . Terry Adams har alene skrevet 6 sange, 2 har han skrevet sammen med Scott Ligon, 1 har han skrevet sammen med Jake Jacobs, som sang ”Umbrella” på ”Rhythm Spell” , og så er der en enkelt cover med nemlig en version af ”Indian Love Call”.
Pladen starter med T. Adams kompositionen ”My Girl” hvor vi hører Scott Ligon synge kor. Et catchy omkvæd. Nummeret er keyboard baseret med interessante klange og man tænker ikke umiddelbart at det er en trio, det lyder af mere, og ret skal være ret, netop på det nummermedvirker Norm Demoura på ukulele og Jim Hoke på Harp, recorders. Nummeret varer kun 2:45 men har adskillige variationer indlagt og slutter med en ordløs vokal parafrase over omkvædet.

Pladens andet nummer ”Never Cop Out” starter med en guitarlyd der giver mindelser om Rolling Stones ”Street Fighting Man” , hvilket giver mening, da sangen handler om, at man som musiker ikke skal sælge ud, Scott Ligon synger lead.
”Beautiful Lover”, som er det nummer Jake Jacobs har været med til at skrive , en kærligheds-sang, som kunne være af Marshall Crenshaw.
Den lette fornemmelse fortsætter med ”Indian Love call” , hvor soloen er på clavinet og efterfølges af en guitarsolo på de lyse strenge, hele sangen synges tostemmígt.
”Yes I will” er skrevet af Adams & Ligon, en ren popsang med klokkespil og orgelklang sunget igen af Scott Ligon. Igen det ordløse vokal i slutningen af pladen og hvad der lyder som en mutet banjo. ”Key to my pants” lyder som en sang af Joey Spampinato bortset fra, at han aldrig ville skrive en sådan tekst, men hele stemningen i sangen er som et Joey Spampinato nummer, men det er skrevet af Terry Adams, som også har skrevet den efterfølgende sang, hvor han hylder fødder ”Feet” og hvordan fødderne bringer en person hen til.

”She´s got everything” det andet nummer som Adams & Ligon har skrevet sammen har et fint melodisk omkvæd, god guitarlyd .
Hele produktionen er venlig blød og imødekommende, ren pop. Der er ikke nogle overraskelser gemt på pladen. Det er god velskrevet popmusik, alle numre varer højst 3 minutter, hele pladen knap en halv time.

Samtidig er denne plade indledning på et nyt musikalsk samarbejde. Scott Ligon & Terry Adams,som allerede samme år resulterer i pladen ”Crazy 8´s”.

Terry Adams Rock & Roll Quartet             Crazy 8`s    2009   CLANG 507

Foruden Scott Ligon medvirker Pete Donnelly på bas og Conrad Couchroun på trommer.
Igen er der tale om en liveplade. Denne gang stammer optagelserne fra et par radio shows.

Pete Donnelly født 1972 spiller med gruppen The Figgs og trommeslageren Conrad Couchroun er født i 1975.
Couchroun mødte Tom Ardolino allerede i 1994, da han optrådte med gruppen “Banana Blender Surprise”  som opvarmning for NRBQ.
Tom Ardolino kom efter showet hen til Conrad, og sagde ”Du er den næste trommeslager i NRBQ, når jeg stopper, så skal du spille trommerne, og jeg får pengene” Tretten år senere fik Conrad Couchroun et telefonopkald fra en af Terry Adams venner og blev inviteret til at være trommeslager i kvartetten.

Første nummer på pladen er meget passende en 5 minutter lang version af ”Never cop out” med solo både fra Scott Ligon og Terry Adams .

Næste nummer er Allen Toussaint nummeret ”There should be a Book” oprindelig indspillet af Lee Dorsey i 1966, her sunget af Scott Ligon.

Så følger to Terry Adams kompositioner ”till it´s over”, en jazzet klaverbaseret sang, og derefter ren rock´n roll a la Chuck BerryGet down Grandpa” sunget af Scott Ligon og Terry Adams i fællesskab og de deler også soli i old school stil, veloplagt men lettere overflødigt.

Så er der meget mere substans i versionen af ”My Girl my girl” fra Holy Tweet

Titelnummeret Crazy Eights er et instrumentalnummer med et fint lille riff. Pladen har også to numre fra Dummy. Den sidste NRBQ plade fra 2004 ”Hey Punkin´Head”, hvor hele bandet synger, og spiller nummeret meget overbevisende, og ”Imaginary Radio”, som også spilles tight og spændstigt. Honey Hush og ”Get Rhythm” er to gamle NRBQ cover favoritter som også er med.

Med ”Never cop out” og ”Imaginary Radio” sammen med de øvrige numre på pladen skriver Terry Adams endnu engang sit musikalske manifest, og alt peger i retning af at et nyt NRBQ er ved at genopstå.

Crazy 8´s Terry Adams Rock & Roll Quartet er den sidste plade, der bærer Terry Adams navn, indtil han udsender Talk Thelonious i 2015, men på den plade står der foruden Terry Adams også NRBQ+, så den indlemmer vi i det 4. afsnit om NRBQ, som kommer inden længe.

Nye læsere kan begynde Her

Del Indlæg: Link kopiret til clipboard!

Du vil måske også kunne lide...

Apropos NRBQ: Joey Spampinato 1948 –

Palle Mikkelborg hørt gennem "Heart to Heart

NRBQ: The Story so far …2011 - NU. Del 4